آموزش نقشه خوانی

رفع یک ایراد در عملکرد Tristar با دو روش کاربردی

نوع ایراد: اینجا یک آیفون 6 داریم، وقتی که آن را با کابل به کامپیوتر وصل می کنیم، پاسخی از سوی سیستم در رابطه با اتصال گوشی داده نمی شود به نوعی می توان گفت که گوشی ما از سوی سیستم قابل تشخیص نیست.

حل ایراد

ابتدا با یک فلت شارژ سالم برد را به کابل شارژ وصل می کنیم. ملاحظه می شود که عمل شارژ انجام می شود. پس به نظر می رسد که ایراد از Tristar یعنی تراشه U1700 باشد.

  • روش اول: Tristar را سریعاً جایگزین یا ریبال می کنیم سپس چک می کنیم تا ببینیم که آیا ایراد رفع شده است یا خیر. در صورتی که مشکل همچنان پا برجا باشد آنگاه چه باید کرد! پیشنهاد ما انجام روش دوم است.
  • روش دوم: در ابتدای کار و زیر آی سی Tristar، مسیر CPU اپلیکشن تا مدار کنترل USB یعنی 90-AP_BI_TRISTAR_USB0_P/N را تست می کنیم. در حالت تست دیود مقدار بدست آمده باید در حدود 700 باشد. ما اینجا مقدار 710 را بدست آوردیم، پس درست است.

سپس به پایه های مربوط به ولتاژهای تغذیه را چک می کنیم. نتایج تست نشان می دهند که مسیرهای ما درست بوده و اکنون می توانیم ولتاژها را بررسی کنیم. دلیل این احتیاط ما این است که نمی خواهیم با افزایش ولتاژ در حالت وجود ایراد، آسیب ها را افزایش دهیم. البته می دانیم که نیاز است ولتاژی را به مدار تزریق کنیم و کارهایی مشابه به این، اما هر چه کمتر بهتر.

در این بخش نیاز است که مولتی متر را بر روی حالت دیودی و روی پایه های مشخص شده زیر قرار دهید و عدد خوانده شده را با مقادیر زیر مقایسه کنید.

  • PP1V8_SDRAM= 315
  • PP3V0_TRISTAR= 495
  • PP_TRISTAR_PIN (5v USB Cable Input)= OL

تا اینجا همه ولتاژهای لازم برای یافتن ایراد چک شدند، همگی درست بودند و ایرادی را پیدا نکردیم و باید به دنبال یافتن ایراد در بخش های دیگر باشیم زیرا ولتاژهای درست به منزله سالم بودن آی سی و پایان بررسی ها نیست.

به بخش باس کنترلر USB می رویم. این باس مربوط به اطلاعات کابل USB می باشد و اگر مقدار اندازه گیری شده در رنج 718-20 باشد، نشان دهنده عملکرد درست آن است.

باس کنترلر USB:

90-TRISTAR_BI_E75_PAIR1_CONN_P/N

90-TRISTAR_BI_E75_PAIR2_CONN_P/N

این باس ها از طریق تست پوینتهای TP2521، TP2522، TP2523 و TP2524 قابل تست هستند.

در این بخش می خواهیم که مسیرهای PP_E75_TO_TRISTAR_ACC1/2 را در تست پوینت TP2526 چک کنیم. مشاهده می شود که در این بخش اتصال باز وجود دارد در حالی که باید به پین 20 سوکت J1817 وصل شده باشد. در شماتیک پایه C5 آی سی Tristar از طریق سلف FL1854 به پایه 20 سوکت J1817 ارتباط دارد. پس می بینیم که ارتباط بین Tristar و J1817 قطع شده است.

VOLTAGE=5.0V PP_E75_TO_TRISTAR_ACC1_CONN:

گوشی های آیفون دارای یک باس کنترلر به نام AID (Apple IDentificaction) هستند که برای شناسایی وسیله جانبی متصل شده به گوشی به کار می رود و در اینجا به دلیل قطعی مدار نمی تواند به درستی عمل کند. به بیان دیگر، این بخش وظیفه دارد که دستوراتی را به وسیله جانبی ارسال کند و در پاسخ به درخواست وی مبنی به ارسال شناسه دیجتالی جهت احراز هویت، پاسخی فرستاده می شود و در نتیجه با دریافت آن شناسه، تشخیص می دهد که نوع وسیله جانبی متصل شده چیست.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که مسیر را دوباره چک کنیم. حدسمان درست بود. سلف FL1854  تغییر رنگ داده و این نشان دهنده خراب بودن و خارج شدن آن از مدار است که در نهایت باعث قطع ارتباطات این بخش شده است. می توان این سلف را از روی برد حذف کرد و به جای آن سیم کشید. پس از این کار تست دیودی انجام می دهیم و می بینم که مقدار اندازه گیری شده برابر 500 است و این به منزله درست شدن مسیر است. به پایان کار خود رسیده و گوشی را به کامپیوتر وصل می کنیم. خوشبختانه ایراد رفع شده و به سرعت iTunes و 3utools گوشی را تشخیص می دهند.

گاهی اوقات با تعویض کردن آی سی Tristar نمی توان مشکل را حل کرد، همان طور که در این گوشی مشاهده کردید ایراد از جایی دیگر یعنی از سلف بود. به این خاطر است که به شما توصیه می کنیم که قبل از تعویض قطعات بخش های مختلف را تست کنید هر چند که ممکن است با توجه تجربه ای که دارید سریعاً ایراد را تشخیص بدهید اما گاهی اوقات امکان دارد که حدس های شما جواب ندهد و نیاز باشد که به سراغ تست بخش های مختلف بروید چرا که این تست کردن ها نه تنها آسان هستند بلکه می تواند شما را از انجام کارهای اضافی همچون ریبال کردن یا تعویض Tristar و غیره نجات بدهد.

04
08
07
06
04 08 07 06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا