آموزش نقشه خوانی

شناسایی آی سی های موبایل با شماره فنی یا پارت نامبر

در اینجا قصد داریم آموزش دهیم چگونه یک آی سی را با استفاده از نوشته های روی آن شناسایی کنیم. برای این کار ابتدا باید مفهوم دو چیز را بدانیم:

1- عبارت حک شده روی آی سی

2- شماره فنی آی سی

عبارت حک شده روی آی سی : بر روی تمام آی سی ها نوشته ها و علامتهایی وجود دارد که اصطلاحا به آن عبارت حک شده روی آی سی یا Marking می گوییم. این عبارت می تواند شامل چند حرف یا عدد و یا چند خط از حروف و اعداد باشد. معمولا لوگوی کارخانه سازنده آن آی سی هم روی آی سی حک می شود. علاوه بر اینها یک نقطه روی آی سی ها وجود داره که جهت آی سی را نشان می دهد.

شماره فنی آی سی : منظور از شماره فنی یا پارت نامبر (Part Number) کدی است تشکیل شده از ترکیب حروف و اعداد که در واقع همان اسم آی سی است.

شماره فنی هر آی سی فقط مختص به آن آی سی است. ممکن است شماره فنی دو آی سی تعداد زیادی از حروف و اعداد مشترک داشته باشند، ولی کافیست یک حرف یا بیشتر در شماره فنی آنها متفاوت باشد تا مشخص شود که آن دو آی سی با هم تفاوت دارند. این تفاوت گاهی بسیار جزئی و در پارامترها و ساختار سخت افزار داخلی آی سی ها است و گاهی فقط مثلا در شکل پکیج و اندازه آی سی هاست.

حالا که با مفهوم  “شماره فنی” و “عبارت حک شده روی آی سی” آشنا شدیم، می توانیم بر این مبنا آی سی ها را به سه دسته تقسیم کنیم:

1- آی سی هایی که شماره فنی آنها به طور کامل روی آی سی حک شده است. تشخیص این که کدام قسمت از عبارت حک شده روی آی سی همان شماره فنی آی سی است نیاز به کمی تجربه و آشنایی با آی سی ها دارد.

2- آی سی هایی که بخشی از شماره فنی روی آی سی حک شده است. مانند دسته اول باید بتوانیم آن بخش از شماره فنی را از بین عبارتهای حک شده روی آی سی تشخیص بدهیم تا بتوانیم آی سی را شناسایی کنیم.

3- آی سی هایی که شماره فنی و عبارت حک شده روی آنها هیچ شباهتی به هم ندارند. یعنی شماره فنی روی آی سی حک نشده است و فقط یک سری کدهای اختصاری روی آی سی دیده می شود. این دسته از آی سی ها را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم:

الف ) آی سی هایی که یک عبارت ثابت به عنوان مشخصه آی سی روی تمام آی سی های تولید شده از آن نوع،  حک شده است.

ب) آی سی هایی که عبارت مشخصه ای ندارند و ممکن است آی سی های تولید شده که کاملا یکسان هستند، دارای عبارت های حک شده متفاوتی باشند.


شناسایی آی سی ها

برای گوشیهایی که داخل سایت موجود است شناسایی آی سی ها کار خیلی راحتی است. کافی است صفحه مادربرد مدل گوشی را باز کنیم و آی سی مورد نظر را پیدا نماییم.

حالا اگر داریم روی مادربردی کار می کنیم که مدلش در سایت موجود نیست و می خواهیم یک آی سی را شناسایی کنیم، چطور می توانیم با استفاده از سایت inmobile.ir آی سی مورد نظر را پیدا کنیم؟

برای هر سه دسته از آی سی های شرح داده شده کافی است در بخش جستجوی آی سی، همه شماره فنی یا بخشی از شماره فنی یا کد اختصاری مشخصه آی سی را وارد کنیم و کلید جستجو رو بزنیم.

اگر نتیجه جستجو یک آی سی بود که مشکلی نداریم ولی اگر تعداد آی سی هایی که در نتیجه جستجو می آید چند عدد باشد، باید بگردیم و آی سی که به آی سی مورد نظر ما شباهت دارد را پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا