تعمیرات سخت افزاری

عیب یابی No Service در آیفون 7

ایراد شایع در آیفون 7، ایراد بیس باند یا No Service شدن گوشی است. در اینجا می خواهیم به بررسی این ایراد بپردازیم. معمولا این ایراد در ورژن Qualcomm این گوشی شایع تر است. مدلهایی مانند A1660، A1779 و A1780 مدلهایی هستند که CPU بخش بیس باند آنها ساخت کمپانی Qualcomm می باشد و بیشتر دچار ایراد بیس باند می شوند.

No Service آیفون 7 عمدتا ناشی از دو دلیل است. آی سی تغذیه بیس باند لحیم سردی شده است یا CPU بخش بیس باند، اتصال کوتاه شده است. در مورد لحیم سردی، می توانیم آی سی تغذیه بیس باند را ریبال کنیم. در مورد اتصال کوتاه CPU نیز، از آنجا که CPU بخش بیس باند را نمی توان به تنهایی تعویض کرد، باید همزمان چند آی سی دیگر از جمله CPU اصلی، حافظه های EEPROM، حافظه NAND (هارد) را نیز تعویض کنیم که معمولا کار بسیار دشواری است.

در این جا مشکل No Service آیفون 7 که CPU بخش بیس باند آن اتصال کوتاه شده است را بررسی می کنیم و با تحلیل خطا در همان شروع کار، یاد می گیریم که چگونه به سرعت ایراد را پیدا کنیم. دکمه پاور را نگه دارید تا گوشی روشن شود. می بینیم که Serial Number به طور معمول بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود، در حالی که ممکن است جلوی IMEI یا Modem Firmware در تنظیمات گوشی خالی باشد. همچنین خطای No Service در گوشه بالا سمت چپ  (محل نمایش آنتن) نشان داده شده است. به این ترتیب، باید بگوییم که مدار بیس باند دچار ایراد شده است.

راهکار پی بردن به ایراد، اندازه گیری ولتاژهای آی سی تغذیه بیس باند است تا محل خطا و قطعه معیوب را پیدا کنیم. هیج ولتاژی در خازن های C5630 و C5703 وجود ندارد. این نشان می دهد که ولتاژ آی سی تغذیه بیس باند غیر طبیعی است. ادامه دهید و از خازن های C5630 و C5703 تست دیود بگیرید. نتیجه تست دیود نشان می دهد که خازن های C5630 و C5703 اتصال زمین شده اند.

مدار مرتبط با خازن های C5630 و C5703 ، از آی سی تغذیه بیس باند، CPU بخش بیس باند و تعدادی از خازن های فیلتر تشکیل شده است. برای پیدا کردن قطعه معیوب، باید یک به یک قطعات را بررسی کنیم.

آی سی تغذیه بیس باند را بردارید. مجددا از خازن C5630 تست دیود بگیرید، می بینیم که خازن  C5630  اتصال به زمین شده است. این نشان می دهد که قطعه معیوب، آی سی تغذیه بیس باند نیست. ادامه دهید و با هیتر، خازن های فیلتر را از روی برد بردارید و از محل خازن C5630 روی برد تست دیود بگیرید. مقدار اندازه گیری شده نشان دهنده اتصال کوتاه است. بنابراین خازن های فیلتر هم ارتباطی با ایراد نداشتند.

CPU بخش بیس باند را بردارید و از آی سی جدا شده، تست دیود بگیرید. CPU بخش بیس باند، اتصال کوتاه شده است. از آنجایی که CPU بخش بیس باند معیوب نمی تواند تعویض شود، نیازی به ادامه تعمیر نیست.

انجام عملیات های بالا حدود 35 دقیقه یا بیشتر، وقت تعمیرکار را می گیرد، و در ضمن نتیجه هم ندارد.

با توجه به تجربه تعمیراتی ما در مادربردهای Qualcomm هنگامی که از خازن های C5630 یا   C5703  تست دیود گرفته شود و مقدار اندازه گیری شده عدد صفر را نشان دهد، حاکی از این است که CPU بخش بیس باند اتصال کوتاه شده است و برد قابل تعمیر نیست.

با توجه به نقص طراحی برد  PCB در مادربرد های Qualcomm آیفون 7، پایه های 93 و 98، آی سی تغذیه بیس باند که اتصال زمین (GND) هستند، می توانند به راحتی قطع شوند که باعث می شود ولتاژ غیر عادی و اضافه جریان از آی سی تغذیه بیس باند به CPU بخش بیس باند منتقل شود و آن را خراب کند.

برای جزئیات بیشتر، لطفا ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا