تعمیرات سخت افزاری

نحوه ساخت سیم جامپر در تعمیرات آیفون | آموزش تعمیر مادربرد آیفون

ممکن است موقع تعمیر آیفون، با آسیب دیدگی در مسیر مادربرد یا کنده شدن پایه ها مواجه شوید، در اینجا ما به شما نحوه ساخت سیم جامپر در موارد مختلف برای گوشی آیفون را آموزش می دهیم. اگر پایه لحیم کنده شده باشد، ابتدا تأیید کنید که آیا آن پایه به درد می خورد یا خیر. همانطور که در شکل زیر مشخص است، پایه هایی که آبی رنگ هستند، هیچ کاربردی ندارند و کنده شدن آنها نیازی به سیم جامپر ندارد. ولی پایه های خاکستری رنگ، مسیر اتصال به زمین هستند. بقیه پایه ها که زرد رنگ هستند، همه کاربردی هستند و کنده شدن آنها نیاز به سیم جامپر دارد. در ادامه این آموزش، در مورد ساخت سیم جامپر توضیح خواهیم داد.

مورد 1 : پایه N7 آی سی هارد کنده شده است.

قانون اول ساخت جامپر:

ابتدا بررسی کنید که آیا مسیری به پایه کنده شده وجود دارد یا خیر. و در صورت مثبت بودن جواب، باید در نزدیکترین مسیر، سیم کشی کنید.

مورد2 : پایه C5 آی سی هارد کنده شده است.

قانون دوم ساخت جامپر: اگر هیچ مسیری به پایه ها وجود نداشت، بنابراین یک مسیر در زیر پایه های لحیم قرار دارد، که باید با نوک تیغ جراحی یا چیزی مشابه آن را باز کنیم و ببینیم که آیا بقیه مسیر وصل است یا خیر. با کمی شکافتن برد در اطراف پایه کنده شده به یک نقطه مسی رنگ میرسیم که همان اتصال مربوط به آن پایه است. می توان با اضافه کردن کمی خمیر قلع، آن را قلع اندود کرد تا وقتی آی سی را جا می زنیم، اتصال برقرار شود.

 مورد 3 : پایه G9 آی سی هارد کنده شده است.

قانون سوم ساخت جامپر:

اگر نه مسیری به پایه وجود داشته باشد و نه نقطه اتصالی در زیر آن قرار داشته باشد، بنابراین مسیر آسیب دیده است، و باید با استفاده از شماتیک بررسی کنیم که آن پایه به کجا راه می دهد و در صورت امکان می توان از زیر آی سی به نزدیکترین نقطه ممکن سیم کشید.

مورد4: پایه F8 آی سی هارد کنده شده است.

قانون چهارم ساخت جامپر:

اگر مسیر متصل به پایه های لحیم آسیب دیده باشد و طبق نمودار شماتیک، پایه فقط به زیر یک آی سی دیگر وصل شده باشند، ابتدا باید آی سی مورد نظر را جدا کنید و سپس اقدام به سیم کشی کنید. به عنوان مثال ، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است: این پایه هارد مستقیما به CPU وصل است. اگر بخواهیم CPU را جدا کرده و سیم کشی کنیم، ممکن است به CPU آسیب برسد و این کار نیاز به مهارت بالایی دارد.

مورد 5: پایه A7 آی سی U3502 کنده شده است.

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است: مسیر متصل به پایه A7 آی سی U3502 آسیب دیده است و این مسیر فقط به پایه A7 آی سی U3402 وصل شده است، در این حالت می توان آی سی U3402 را جدا کرد و از پایه A7 آی سیU3402  به پایه A7 آی سی U3502 سیم کشید.

خلاصه

اگر پایه های قطعات روی برد کنده شده باشد علاوه بر روش های بالا، لازم است مدارها را براساس آنالیز شماتیک مورد بررسی قرار دهیم تا تایید شود که آیا سیم جامپر ضروری است یا خیر. به عنوان مثال، برخی از پایه های اتصال به زمین که کنده شده اند، نیازی به سیم جامپر ندارند، ولی برخی دیگر از پایه های اتصال به زمین که کنده شده اند، به سیم جامپر نیاز دارند. برای آنکه سیم کشی در تعمیرات را یاد بگیرید، توصیه می کنیم از تمرین روی سیم کشی هارد شروع کنید. چون پایه های آن بزرگ است و مسیرها نسبتاً پهن هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت سیم جامپر برای آیفون، لطفا ویدئو زیر را تماشا کنید:

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا