فناوری سخت افزاری

مقایسه آی سی CPU بایونیک A13 نسبت به A12 | مشخصات سی پی یو بایونیک A13

پردازنده اپل با عملکرد دو هسته ای، عملیات سنگین محاسباتی را انجام می دهد و کارایی چهار هسته ای آن،  وظایف روزمره را بر عهده دارد. در جدیدترین کنترل کننده عملکردی، به صورت پویا، دسترسی و انجام وظایف، بین این هسته ها تقسیم می شود و در صورتی که مصرف باتری (مصرف انرژی) بیشتر شود، از هر شش هسته استفاده می شود. این محصول با استفاده از نسل 2 فناوری 7 نانومتری TSMC تولید شده است و شامل 8.5 میلیارد ترانزیستور است.

CPU

آی سی بایونیک A13 اپل دارای یک پردازنده 6 هسته ای 64 بیتی ARMv8.3-A (آرم 8 ولت 3 آمپر) است که دو هسته ای با کارایی بالای آن به نام هسته لایتنینگ با سرعت 2.65 گیگاهرتز و چهار هسته ای با مصرف انرژی بهینه آن، به نام تاندر است. هسته لایتنینگ شتاب دهنده های یادگیری ویژه که بلوک های AMX  نام دارند.  اپل ادعا می کند که بلوک های AMX در ضرب ماتریس شش برابر سریعتر از هسته های  Vortexآی سیA12 اپل عمل می کنند. بلوک های AMX تا یک تریلیون عملیات 8 بیتی در ثانیه، انجام می دهند. بنا به گفته اپل، دو هسته ای با کارایی بالای آی سی A13 نسبت به A12، 20 درصد سریعتر است و 30 درصد مصرف باتری آن کمتر است. و چهار هسته ای با کارایی بالای آی سی A13 نسبت به A12، 20 درصد سریعتر است و 40 درصد مصرف باتری آن کمتر است.

GPU

GPU ساخت اپل: فشرده سازی حافظه بدون تلفات چهار هسته ای پیشرفت بزرگی برای اجرای گرافیک بازیها، ویدئوها و برنامه های بصری است.

GPU  چهار هسته ای: در آی سی A13، یک واحد پردازش گرافیکی چهار هسته ای ساخت اپل قرار گرفته است که نسبت به آی سی A12 ، 20 درصد سرعت گرافیک آن بیشتر و 40 درصد، مصرف باتری آن کمتر است.

NPU

اپل ادعا می کند که سخت افزار اختصاصی موتور شبکه عصبی هشت هسته ای A13 نسبت به  A12،20٪  سریع تر است و 15٪ مصرف باتری آن کمتر است.

راندمان مصرف انرژی

A13، کارآمدترین آی سی اپل در تلفن هوشمند است. در این آی سی، از ترانزیستورهای نسل دوم 7 نانومتری به منظور کارایی بالا و توان پایین، استفاده می شود.

شرکت اپل، یک CPU فوق العاده طراحی کرده است که کارایی آن بسیار بالا و مصرف باتری آن خیلی کم است. هسته ها مناسب ترین مکان برای انجام کارهای سبک هستند و در افزایش طول عمر باتری بسیار قدرتمند عمل می کنند. در بسیاری از تکنیک های طراحی مصرف انرژی کم، از هسته ها استفاده می شود. به عنوان مثال، آی سی، صدها دامنه ولتاژ دارد، که هر کدام، فقط بخش هایی از آی سی را روشن می کند که باید در زمان معینی استفاده شوند. آی سی صدها هزار دامنه گیت گرلاچ (Gerlach) دارد که با استفاده از آن مقادیر کوچکتر گیت های منطقی را روشن می کند و این به طرز چشمگیری مصرف انرژی را کاهش می دهد. این حاصل کارآمدترین طراحی تا به امروز است. هسته هایی چونCPU ، GPU و NPU ، 20 درصد سریعتر و 40 درصد، مصرف انرژی آنها کمتر است. علاوه بر این، با طراحی حرارتی در گوشی های آیفون سری 11، تا به امروز پایدارترین عملکرد را در بین گوشی های آیفون دارند.

یادگیری ویژه

از ابزار یادگیری ویژه درگوشی های آیفون و آی سی های آن استفاده می شود. CPU ، GPU و آی سی پردازشگر عصبی(neural engine) برای انواع مختلفی از بارهای کاری یادگیری ویژه بهینه شده اند. همه آنها در آی سی A13 و مخصوصاً برای CPU، برای یادگیری ویژه بسیار سریعتر عمل می کنند. شتاب دهنده های یادگیری ویژه با برندی جدید به CPU گوشی های آیفون اضافه شده است. این شتاب دهنده ها برای اجرای سریع ضرب ماتریس ساخته شده اند، از ضرب ماتریس اغلب در محاسبات یادگیری ویژه استفاده می شود. این شتاب دهنده ها باعث می شوند تا CPU بتواند عملیات ریاضی ماتریس را تا 6 برابر سریعتر پردازش کند. CPU می تواند بیش از یک تریلیون عملیات در ثانیه را انجام دهد. چون دولوپرها بیشتر روی ML آزمایش می کنند،  CPU مدل تکامل نوپا را تسریع می کند. علاوه بر این، آی سی A13 مطابق با جدیدترین نسل کنترل کننده یادگیری ویژه ساخت اپل کار می کند. بنابراین، مدل های یادگیری ویژه به صورت خودکار و منسجم بر طبقCPU ، GPU و آی سی پردازشگر عصبی که کارایی و بهره وری متعادلی دارند، برنامه ریزی(تنظیم) می شوند. در گوشی جدید آیفون 11، بستری کاملا منسجم فراهم است که توسعه دهندگان کارهای خارق العاده ای مانند پردازش زبان طبیعی، طبقه بندی تصاویر و انیمیشن شخصیت ها و حذف افراد را در اپلیکیشن های واقعیت افزوده انجام دهند. بدین ترتیب، گوشی سری آیفون 11 بهترین پلتفرم یادگیری ویژه در هر تلفن هوشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا