تعمیرات سخت افزاری

حل مشکل No Service آیفون 7

سال گذشته اپل برنامه تعمیرات آی فون 7 خود را برای مشکل «عدم سرویس دهی» اعلام کرد. بسیاری از تعمیرکاران نیز تایید کرده اند که مشکل عدم سرویس دهی به دلیل خرابی برد نیست. به طور کلی بهتر است ابتدا قطعه معیوب را پیدا کنیم و علل احتمالی آن را یکی پس از دیگری حل کنیم. با این حال، یک تکنسین تعمیرکار با تجربه، از همان ابتدا نسخه مادر برد را تایید می کند. بنابراین، قطعه معیوب می تواند به سرعت و درکمترین زمان ممکن، تعمیر شود.

عدم سرویس دهی آیفون 7 عمدتا ناشی از دو دلیل است. آی سی تغذیه بیس باند دچار لحیم سردی شده است. یا سی پی یو بخش بیس باند، اتصال کوتاه شده است. در مورد لحیم سردی، می‌توانیم آی سی تغذیه بیس باند را دوباره داغ کنیم. در مورد اتصال کوتاه نیز، از آنجا که سی پی یو بخش بیس باند را نمی توان به تنهایی تعویض کرد، باید همزمان CPU، سی پی یو بخش بیس باند و آی سی تغذیه بیس باند را تعویض کنیم و یا مستقیما خود مادررد را تعویض کنیم.

در این جا مشکل عدم سرویس دهی آیفون 7 که سی پی یو بخش بیس باند آن اتصال کوتاه شده است را بررسی می کنیم و با تحلیل خطا در همان شروع کار، یاد می گیریم که چگونه به سرعت، قطعه معیوب را پیدا کنیم. دکمه پاور را نگه دارید تا گوشی روشن شود. می بینیم که شماره سریال به طور معمول بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود، در حالی که شماره IMEI روی صفحه نمایش وجود ندارد. همچنین خطای عدم سرویس دهی در گوشه بالا سمت چپ نشان داده شده است. به این ترتیب، باید بگوییم که مدار بیس باند دچار خطا شده است. اکنون، دو تفسیر مختلف در مورد رفع این مشکل وجود دارد.

روش قدیمی، اندازه گیری آی سی تغذیه بیس باند با منبع تغذیه است تا محل خطا و قطعه معیوب را پیدا کنیم. هیج ولتاژی در خازن های C5630 و C5730 وجود ندارد. این نشان می دهد که ولتاژ آی سی تغذیه بیس باند غیر طبیعی است. ادامه دهید و از خازن های C5630 و C5703 تست دیود بگیرید. نتیجه تست دیود نشان می دهد که خازن های C5630 و C5703 اتصال به زمین شده اند.

مدار مرتبط با خازن های C5630 وC5703 ، از آی سی تغذیه بیس باند، سی پی یو بخش بیس باند و خازن های چند فیلتره تشکیل شده است. برای پیدا کردن قطعه معیوب، باید یک به یک قطعات را بررسی کنیم.

آی سی تغذیه بیس باند را بردارید. مجددا از خازن C5630 تست دیود بگیرید، می بینیم که خازن  C5630  اتصال به زمین شده است. این نشان می دهد که قطعه معیوب، آی سی تغذیه بیس باند نیست. ادامه دهید و با هیتر، خازن های فیلتر(مسدودکننده) روی مدار را بردارید و از پایه اتصال خازن C5630 تست دیود بگیرید. مقدار اندازه گیری شده نشان دهنده اتصال کوتاه است. بنابراین این خازن های فیلتر هیچ ارتباطی با خطا ندارند.

سی پی یو بخش بیس باند را بردارید و از آی سی جدا شده، تست دیود بگیرید. سی پی یو بخش بیس باند، اتصال کوتاه شده است. از آنجایی که سی پی یو بخش بیس باند معیوب نمی تواند تعویض شود، نیازی به ادامه تعمیر نیست.

انجام عملیات های بالا حدود 35 دقیقه یا بیشتر، وقت تکنسین تعمیرکار را می گیرد، و در ضمن نتیجه هم ندارد و برای تکنسین هم قابل قبول نیست. از این رو در اینجا روش جدیدی برای شناسایی عیب در عرض 2 دقیقه معرفی خواهیم کرد.

ابتدا، نسخه مادر برد را تایید کنید. این یک نسخه مادر برد کوالکام است. از خازن های C5630 یا C5703  تست دیود بگیرید، اگر مقدار اندازه گیری شده عدد صفر را نشان بدهد، حاکی از این است که سی پی یو بخش بیس باند اتصال کوتاه شده است. در این مورد، نیازی به ادامه تعمیر نیست.

در اینجا سوالی مطرح می شود که ممکن است تعجب کنید. «از کجا می دانید که سی پی یو بخش بیس باند بر اساس این مقدار اندازه گیری شده، اتصال کوتاه شده است؟». همانطور که در بالا ذکر شد، اپل برنامه تعمیرات آی فون 7 خود را برای سال گذشته در مورد «عدم سرویس دهی» اعلام کرد. و بیشتر تعمیرکاران نیز تایید کرده اند که مشکل عدم سرویس دهی به خرابی برد مربوط نمی شود. با توجه به نقص طراحی برد PCB در مادر برد کوالکام آیفون 7، پایه های اتصال پین 93 و پین 98، آی سی تغذیه بیس باند می تواند به راحتی خراب شوند. که باعث می شود ولتاژ غیر عادی و اضافه جریان از آی سی تغذیه بیس باند به سی پی یو بخش بیس باند منتقل شود. در این مورد، نیازی به ادامه تعمیر نیست. می توانید مادر برد را تعویض کنید.

برای جزئیات بیشتر در مورد عیب یابی No Service در آیفون 7، لطفا ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا