آموزش نقشه خوانی

تحلیل چگونگی دریافت تماس های صوتی در آیفون 7 پلاس

در این تحلیل، می خواهیم به بررسی مدار آنتن 4G گوشی آیفون 7 پلاس بپردازیم. در ایران شبکه 4G اپراتورهای مختلف بر روی دو باند فرکانسی کار می کنند.

  1. باند 3 با فرکانس 1800 مگا هرتز
  2. باند 7 با فرکانس 2600 مگا هرتز

 از یک گوشی آیفون 7 پلاس، با سیم کارت 4G متصل به اینترنت استفاده می کنیم. و می خواهیم مسیر دریافت (RX) سیگنال در  باند 7 با فرکانس 2.6 گیگا هرتز را بررسی نماییم. در شروع کار به سراغ آنتن پایینی JLAT1_RF می رویم.

سیگنال های دریافت شده توسط آنتن JLAT1_RF از طریق مسیر مشخص شده در شکل بالا، به آی سی LATCP_RF (سوئیچ آنتن پایین) منتقل شده و سپس از طریق مسیر قرمز رنگ زیر به آی سی LATDI_RF  (دوپلکسر RF) وارد می شوند. همان طور که اشاره کردیم این سیگنال ها دارای فرکانس 2.6 گیگاهرتز هستند به همین دلیل باید از پایه 4 یعنی MB-HB خارج شوند چراکه باند 7 در دسته باندهای فرکانس بالا (High Band) قرار دارد.

در ادامه مسیر، همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ، سیگنال از طریق پایه 14 وارد آی سی MBHBPA_RF  می شود. این آی سی شامل سوئیچ آنتن و پاور آمپلی فایر RF باندهای فرکانس متوسط و فرکانس بالای 4G می باشد. در مسیر دریافت (RX)  سیگنال فقط از سوئیچ آنتن داخلی این آی سی عبور کرده و از پایه 5 خارج می شود.

سیگنال خروجی از پایه 5 از خازن C6318_RF و طریق سلف L6310_RF   وارد آی سی فرستنده و گیرنده RF (XCVR0) می شود.

در ادامه، ماژول فرستنده گیرنده RF سیگنال ها را پردازش کرده و برای ادامه کار بر روی خروجی تفاضلی SHIELD_XCVR0_PRX_CA1_I و SHIELD_XCVR0_PRX_CA1_Q  قرار می دهد.

سیگنال سپس به CPU بیس باند (BB_RF) روی کانال های 5 فرستاده می شوند تا پردازش های بعدی و بیشتری بر روی آن ها انجام شود. کانال 6 این آی سی مربوط به سیگنال دریافتی در همین باند (4G B7) از آنتن ثانویه (Diversity) است که در بالای گوشی قرار دارد.

مطابق شکل زیر، سیگنال در این مرحله از طریق پایه های GPIO توسط یک پورت 12S، به CPU بخش AP (اپلیکیشن) فرستاده می شود.

CPU بخش Application داده ها را از طریق یک پورت I2S دیگر به آی سی CODEC صوت منتقل می کند.

در ادامه مسیر، سیگنال های خروجی از CPU اپلیکیشن به آی سی کدک صوت (U3101) روی پایه های MSP فرستاده می شوند.

تا این مرحله، تمام بخش های انتقال سیگنال دریافتی تقریباً مشابه گوشی های آیفون سری 6  و 6S بود اما از این مرحله به بعد، داستان مقداری متفاوت می شود. به این صورت که به جای خروجی های آنالوگ کپسول گوشی  (RCVR)، یک ارتباط مبتنی بر PDM (Pulse Density Modulation) داریم که وظیفه انتقال اطلاعات به آمپلی فایر اسپیکر بالا (North Speaker) را دارد. ازا ین اسپیکر به عنوان کپسول گوشی و اسپیکر استریو (مکمل اسپیکر پایین) استفاده می شود.

آمپلی فایر اسپیکر دوم یعنی U3101 سیگنال دریافتی را از طریق پایه های OUT+ و OUT- برای پخش به اسپیکر بالا می فرستد.

سیگنال خارج شده از آمپلی فایر صوت بالا به مسیر SPEAKERAMP2_TO_SPEAKER_OUT_POS/NEG انتقال داده می شوند تا در نهایت از طریق کانکتور وارد فلت کپسول گوشی شود.

مطابق شکل زیر، در کانکتور J4503 به ترتیب پایه های 34 و 25 به SPEAKERAMP2_TO_SPEAKER_OUT_POS و SPEAKERAMP2_TO_SPEAKER_OUT_NEG اختصاص دارد. از این به بعد می توانید فلت را دنبال کرده تا به نقطه نهایی یعنی بلندگو برسید که خروجی تماس صوتی خواهد بود.

در طی تماس های صوتی، مدارهای باس RFFE که توسط CPU بخش بیس باند (BB-RF) کنترل می شوند، همواره مشغول به کار خواهند بود.

RFFE چیست؟ RFFE یک باس کنترلی مبتنی بر  استاندارد MIPI است که به مودم بیس باند گوشی این امکان را می دهد تا بتواند 12 بخش مختلف همچون سوییچ های آنتن، پاور آمپلی فایر ها، ماژول های فرستنده گیرنده و فیلترها را کنترل کند (در حالت معمول قابلیت کنترل 10 تا 12 بخش را دارد).

برای دریافت شماتیک انواع گوشیها می توانید به سایت یکتاتل مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا