آموزش نقشه خوانی

شماتیک پلاس چیست | چطور در تعمیرات موبایل از شماتیک پلاس استفاده کنیم؟

شماتیک یا نقشه موبایل یک فایل PDF است که در آن تمامی قطعات پشت و روی برد نامگذاری شده و مکان آن روی مادربرد مشخص شده است.

قطعه یاب – Component Placing

در ادامه فایل شماتیک قطعات و آی سی ها و اتصالات آنها درج شده است.

نمونه شماتیک موبایل

هر فایل با این مشخصات شماتیک نام دارد. برای آنکه بتوان از شماتیک استفاده کامل را کرد، باید هر دو بخش مذکور در فایل موجود باشد. یعنی هم شماتیک پشت و روی مادربرد و هم اتصالات قطعات به صورت کامل و خوانا در فایل موجود باشد. به عنوان مثال فایلهای Service Manual که معمولا در آنها فقط مادربرد وجود دارد و در آن اتصالات آی سی ها و قطعات به صورت ناقص است و یا اصلا وجود ندارد کارایی لازم را ندارند.

با استفاده از شماتیک می توان فهمید که یک قطعه به چه قطعاتی بر روی مادربرد اتصال دارد. همچنین یکی از کاربردهای شماتیک تحلیل نقش قطعات در مدار است. البته این کار نیاز به داشتن کمی دانش الکترونیک و تسلط بر نقشه خوانی است.

با توجه به نکات فوق، استفاده از نقشه می تواند در تعمیرات سخت افزاری بسیار کارگشا باشد. اما همانطور که گفته شد، شرط آن دانستن نقشه خوانی و الکترونیک پایه است.

با درک این نیاز و برای راحت تر شدن کار برای تعمیرکاران موبایل، از سالهای ابتدایی دهه 80 اقدام به انتشار شماتیکهای موبایل همراه با توضیحات سخت افزاری و تحلیل مداری قطعات در قالب کتاب نمودیم. از ابتدای دهه 90 با فراگیری اینترنت و لزوم نوآوری در این زمینه این فایلها با همان چارچوب و توضیحات به علاوه امکانات جدیدتری طراحی شد و از طریق نرم افزار و سایت Yektatel با نام “شماتیک پلاس” ارائه گردید که با توجه به استقبال خوبی که از آن شد تا کنون ادامه داشته است.

شماتیک پلاس چیست؟

مهمترین مزیت فایلهای شماتیک پلاس نسبت به شماتیک های معمولی آنست که برای تمام قطعات (حتی ریزترین آی سی ها) توضیحات به زبان فارسی در فایل درج شده است. در سطح شماتیک کنار هر قطعه یک کلید قرار دارد که با کلیک روی آن توضیحات مربوط به آن قطعه نمایش داده می شود.

توضیحات تعمیراتی در شمتیک پلاس

همینطور پیدا کردن راحت قطعات در فایلهای شماتیک پلاس یکی دیگر از مزیتهای آن است. تمام آی سی ها بر روی مادربرد به شماتیک خودشان لینک شده اند و با یک کلیک می توان از روی برد به شماتیک رسید و همینطور برعکس، از روی شماتیک قطعه مربوط را پیدا کرد.

قطعه یابی آسان با استفاده از شماتیک پلاس

یکی از امکانات دیگر فایلهای “شماتیک پلاس” فهرست بندی است. تمامی قطعات با توجه به نوع عملکرد و بخشی که به آن مربوط می شوند در یک صفحه دسته بندی شده اند و با کلیک روی هر عنوان، شماتیک مربوط به آن نمایش داده می شود.

تفکیک و فهرست بندی قطعات در شماتیک پلاس

بسیار خوشحالیم که امروز “شماتیک پلاس” به عنوان یک ابزار تعمیرات در بسیاری از تعمیرگاه های موبایل مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دسترسی به فایلهای “شماتیک پلاس” کافیست :

  1. در سایت یکتاتل به آدرس yektatel.com ثبت نام کنید.
  2. به مقدار لازم اعتبار خریداری کنید.
  3. فایلهای مورد نظر خود را خریداری کنید.
  4. نرم افزار Yektatel Viewer را از این لینک دریافت و نصب کنید.
  5. با همان ایمیل و پسوردی که در سایت یکتاتل ثبت نام کرده اید، وارد نرم افزار شوید.
  6. مطابق با عکس های زیر از بخش “مدیریت دانلود” نرم افزار، فایلهایی که خریده اید را دانلود و به کتابخانه نرم افزار اضافه نمایید.

لینکهای مرتبط:

پکیج شماتیک پلاسهای آیفون با 30 درصد تخفیف (از آیفون 3G تا آیفون X)

پکیج مقادیر اهم چک آیفون با 30 درصد تخفیف (از آیفون 5 تا آیفون X)

نرم افزار رایگان Refox برای مسیر یابی روی مادربرد موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا