تعمیرات سخت افزاری

آموزش اهم چک

در سایت یکتاتل فایلهایی با نام “اهم چک” قرار دارد که حاوی مقادیر عددی در کنار پایه های سوکتها و آی سی هاست. این اعداد مقادیری هستند که با مولتی متر و بر روی یک برد سالم اندازه گیری شده اند. برای این کار مولتی متر را در حالت تست دیود قرار داده، پروب قرمز را به زمین (GND) و پروب مشکی را به پایه مورد نظر روی برد وصل می کنیم. مولتی متر عددی را بر حسب ولت نشان خواهد داد. مقداری که مولتی متر نشان می دهد یکی از حالتهای زیر خواهد بود :

مقدار صفر 0.000 برای اتصال زمین (GND)
مقدار 1 یا OL برای پایه های دارای اتصال با اهم بالا و یا نقاط NC (No Connection)
مقدار عددی برای پایه های دارای اتصال با اهم متوسط

حال می توان مقدار نمایش داده شده را با مقدار موجود در فایلهای سایت یکتاتل مقایسه کرد. نتیجه ای که می توان از این مقایسه گرفت در جدول زیر آمده است:

نکته: برای نقاطی از برد که بدون اتصال (NC: No Connection) هستند، در این تست OL نشان داده می شود. البته پایه ها و نقاط NC اهمیتی ندارند. از طرف دیگر نقاطی هم وجود دارند که دارای اتصال هستند و به دلیل اهم زیاد، مقدار OL برای آنها نشان داده می شود. برای اطمینان از صحت اتصالات این نقاط باید اتصال آنها با سایر نقاط برد را از روی شماتیک پیدا کرد و با استفاده از تست اتصال کوتاه (بازر) مولتی متر این اتصالات را چک نمود. یعنی برای نقاط و پایه های OL صرفا نشان دادن OL بر روی مولتی متر به معنی درست بودن اتصال آن پایه نیست و باید با استفاده از شماتیک مسیر یابی کرده و اتصالات آن را چک نماییم.

نکته: بعضی مولتی مترها ممکن است به جای OL مقادیر نسبتا بالا را نمایش دهند و بر عکس ممکن است به جای مقادیر بالا گاهی مولتی متر OL نمایش بدهد.

نکته: اگر مقدار اندازه گرفته شده برای یک نقطه از برد با مقدار صحیح تفاوت زیادی نداشته باشد، می توان نتیجه گرفت اتصال آن نقطه درست است. مثلا اگر مقدار صحیح 504 و مقدار اندازه گیری شده 650 است، بنا را بر درست بودن اتصال آن نقطه می گذاریم.

نکته: باید در نظر داشت که موقع اندازه گیری مقادیر یک بخش، باید بقیه قطعات و آی سی هایی که به آن بخش اتصال دارند بر روی برد موجود باشند. در غیر اینصورت مقادیر اندازه گرفته شده قابل استناد نیستند.

برای تهیه فایلهای اهم چک آیفون می توانید به سایت یکتاتل مراجعه نمایید.

لینک فایلهای اهم چک در سایت یکتاتل

پکیج کامل این فایلها را می توانید از فروشگاه inmobile با 30 درصد تخفیف خریداری کنید.

لینک فروشگاه

توجه داشته باشید که برای اجرای این فایلها باید در سایت یکتاتل ثبت نام کرده و با نرم افزار Yektatel Viewer فایل ها را باز کنید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا