تعمیرات سخت افزاریعمومی

رفع خطای 4013 iTunes بر روی گوشی های آیفون 7 , 7Plus

آیا تاکنون با خطای 4013 iTunes بر روی گوشی آیفون  7 و 7Plusخود مواجه شده اید؟ در واقع این خطا یکی از رایج ترین چالش ها و مسائل برای کاربران آیفون می باشد. خطای 4013 iTunes  گوشی های آیفون 7 و7Plus معمولاً از مشکلات سخت افزاری همچون آسیب وارده بر CPU یا نقص در اتصالات پایه آی سی ها نشأت می گیرد. یا می تواند مربوط به آی سی تغذیه بیس باند یا حافظه فلش NAND باشد. از آنجا که تعمیر CPU بسیار دشوار است، پس برای شروع به بررسی گزینه های بعدی همچون آی سی تغذیه بیس باند و حافظه NAND می پردازیم. با ما بمانید!

آشنایی با ایراد

ابتدا، کلید پاور را فشار داده تا گوشی روشن شود. در این حالت گوشی در وضعیت ریکاوری iTunes قرار می گیرد و شما دسترسی به سیستم نخواهید داشت. الان گوشی را به رایانه متصل کرده و آن را از طریق iTunes ریستور کنید. در این حالت و در طی فرآیند ریستور خطای 4013 ظاهر و  گوشی شما ری استارت می شود.

تجزیه و تحلیل ایراد

همانطور که اشاره کردیم، خطای 4013 iTunes بر روی گوشی های آیفون 7 و 7Plus معمولاً از آسیب وارده بر CPU یا لحیم سردی پایه ها نشأت می گیرد یا که می تواند مربوط به آی سی تغذیه بیس باند یا حافظه فلش NAND  باشد و همچنین گفتیم که تعمیر CPU بسیار دشوار است و برای شروع بهتر است به بررسی آی سی تغذیه بیس باند و حافظه فلش NAND بپردازیم.

برای این کار، کانکتور باتری را به منبع تغذیه وصل کنید و کلید پاور را فشار دهید. اندازه ولتاژ روی خازنهای C5623 و C5631 را اندازه بگیرید. مقادیر این ولتاژها نرمال است. بنابراین می توان نتیجه گیری اولیه کرد که آی سی تغذیه بیس باند سالم است.

رفع ایراد

نوبت به چک کردن ولتاژهای تغذیه حافظه فلش NAND می رسد. ابتدا به وسیله هیتر هوای گرم، چسب مشکی اطراف حافظه فلش NAND را بردارید.

ولتاژ روی خازنهای C1701، C1721 و C1704 را اندازه بگیرید. با توجه به مقادیر اندازه گیری شده و مقایسه با شماتیک می توان نتیجه گرفت عملکرد حافظه فلش NAND نیز نرمال است.

در این مرحله، آی سی تغذیه بیس باند را تعویض می کنیم. برای این کار، ابتدا تغذیه بیس باند را به وسیله هیتر از برد جدا کنید. سپس قلع پایه های زیر آن را با هویه و سیم قلع کش جمع کنید. در آخر با تینر سطح برد را تمیز کنید.

در ادامه کار، مقداری خمیر فلکس را بر روی پایه ها بمالید و آی سی تغذیه جدید را در محل خود نصب و در نهایت آن را با هیتر لحیم کنید. مراقب باشید که PMU را در جهت درستش قرار می دهید.

پس از اتمام جایگزاری، به مدت کمی منتظر بمانید تا برد خنک شود، سپس با تینر آن را کاملاً تمیز کنید.

مونتاژ و تست

تا اینجا، کل فرآیند تعمیر انجام شده و زمان آن رسیده است تا کل قطعات گوشی را هم سوار کنید. باتری را وصل کنید و کلید پاور گوشی را فشار داده تا روشن شود و گوشی به حالت ریکاوری iTunes برود. اکنون گوشی را به کامپیوتر وصل کرده و آن را از طریق iTunes ریستور کنید. با این آموزش، گوشی آیفون شما به حالت نرمال ریستور می شود.

با اتمام مراحل اشاره شده، گوشی شما به صورت خودکار ریستارت شده و بالا می آید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر ویدئوی زیر را ببینید:

منبع: rewatechnology

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    تشکر از توضیحات مفیدتون
    ببخشبد اولش فرمودید با اندازه گیری ولتاژ خازن های کنار آیسی تغذیه بیسباند نتیجه میگیریم که آیسی سالمه
    بعدش گفتید که آیسی رو تعویض میکنیم
    یعنی از روش آزمون و خطا استفاده میکنیم؟

    1. سلام. بله . برای تأیید سالم بودن آی سی تغذیه بیس باند باید همه ولتاژها رو چک کرد. در اینجا با چک کردن ولتاژ ورودیPP_ VDD_Main روی خازن C5623_RF و همینطور یکی از ولتاژهای خروجی با مقدار 1.25V روی خازن C5631_RF، نتیجه گیری اولیه کردیم که آی سی تغذیه بیس باند داره کارش رو درست انجام میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا